Wystawa Laureatów 23. MBP
Wernisaż: piątek, 6 czerwca 2014 o godz. 19.00
(wstęp wolny)
Wystawa czynna od 7 czerwca – 31 lipca 2014
Centrum Łowicka, ul. Łowicka 21, Warszawa
Galeria czynna od poniedziałku do niedzieli, w różnych godzinach, proszimy sprawdzić tutaj: Centum Łowicka godziny otwarcia
Kuratorka wystawy: Aleksandra Oleksiak
Współpraca: Anna Torończyk
Wystawa Laureatów jest zgodnie z wieloletnią tradycją i regulaminem konkursu uhonorowaniem zwycięzców poprzednich edycji MBP. Projektanci plakatów nadsyłają wybrane przez siebie prace, które po zakończeniu wystawy, za zgodą artysty wzbogacają kolekcję Muzeum Plakatu w Wilanowie. Miejscem pierwszych prezentacji było Muzeum Plakatu. Obecnie wystawa ta przy każdej edycji MBP gości w innej warszawskiej galerii.
W tym roku taką wystawą wyróżnieni zostali dwaj zdobywcy złotych medali: Jianping He (Niemcy) za plakat Unfolding Keith Godard (w kategorii B - plakat kulturalny) oraz Tetsuro Minorikawa (Japonia) za plakat: Tsunami (w kategorii A - plakat ideowy). Oprócz nagrodzonych dzieł na wystawie będzie można zobaczyć blisko 30 prac obu zwycięzców.
Twórczość Jianpinga He stanowi pomost pomiędzy Wschodem i Zachodem, aby tego dowieść pokażemy dwa plakaty z 2012 roku do jego własnych wystaw. Pierwszy z nich powstał do wystawy zatytułowanej In Between He Jianping prezentowanej w galerii Avla w Lubljanie (Słowenia). Natomiast drugi nostalgicznie nastrajający plakat z zawieszonym na gałęzi drzewa tytułowym napisem Flash Back, powstał do wystawy prac eksponowanych w prestiżowej galerii ggg (Ginza Graphic Gallery) w Tokio. Przypomnimy również plakaty z serii : Klony, którymi Jianping He zdobył srebrny medal w 2002 roku na 18 MBP w Warszawie, będące wizualnym komentarzem do toczącej się wówczas dyskusji wokół problemu inżynierii genetycznej.
W twórczości Tetsuro Minorikawy znaleźć możemy plakat kulturalny, natomiast dominuje tematyka związana z niszczącą siłą naturalnych żywiołów takich jak: trzęsienia ziemi czy tsunami, ale także takich których przyczyną jest sam człowiek, co ilustrują plakaty: Sarajevo 1914-2014 czy No more Fukushima.
W stale zmieniającym się świecie są miejsca, w których odnajdujemy to, co minione.
Tymi miejscami są kolekcje sztuki. Kiedy w 1966 roku powołano do życia w Warszawie Międzynarodowe Biennale Plakatu, jego organizatorzy już planowali zachowanie prezentowanych tu dzieł dla przyszłych pokoleń. W 1968 roku otwarto pierwsze na świecie Muzeum Plakatu. Po raz pierwszy też uhonorowano zwycięzców Biennale wystawą w nowej, muzealnej galerii o ciekawej modernistycznej architekturze. Pokazano wówczas plakaty złotych medalistów: Jana Lenicy (Polska), Hiroshi Tanaka (Japonia), Kazumasa Nagai (Japonia). Ponieważ cechą wspólną muzealników-kolekcjonerów jest wciąż niezaspokojony apetyt na wzbogacanie swoich zbiorów, wszystkie dzieła z wystawy laureatów trafiły do pojemnych jeszcze wtedy muzealnych magazynów. Następnie zostały opracowane naukowo przez historyków sztuki i otrzymały odpowiedni numer inwentarzowy, dzięki temu dziś łatwo po nie sięgnąć. Można je porównać z późniejszymi dokonaniami projektantów i zastanowić się nad werdyktem jurorów.
Potrzeba kontynuowania idei światowego konkursu plakatu sprawiła, że w 1993 rozpoczęła się przebudowa galerii muzeum. W nowej siedzibie – w Wilanowie otwarta została przestrzeń dla wspaniałej imprezy – Międzynarodowego Biennale Plakatu.
Wtedy to wystawa laureatów wyruszyła na wędrówkę po Warszawie. Gościła już w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, w Galerii Studio w Centrum Sztuki Studio w Warszawie, w Centrum Kultury Łowicka, w Galerii Instytutu Sztuki Mediów ASP w Warszawie, w Galerii Muzeum Drukarstwa Warszawskiego. Podobnie jak przegląd twórczości jurorów konkursu – wybitnych grafików projektantów, który także był prezentowany w wielu warszawskich galeriach.
W tym roku obie wystawy obejrzymy w Centrum Łowicka ( w tym samym miejscu były już w: 1998, 2000). Można tam będzie zobaczyć prace laureatów złotych medali 23. MBP (2012): Tetsuro Minorikawy z Japonii oraz Jianpinga He z Niemiec. Jurorzy konkursu: Stephan Bundi ze Szwajcarii, Kenya Hara z Japonii i Jakub Hakobo Stępień z Polski także przedstawią tutaj niewielką część swoich dokonań. Każdy z uczestników, zgodnie z założeniami regulaminu, może zgłosić na konkurs najwyżej trzy swoje projekty, które znajdą się na głównej ekspozycji. Pokazy towarzyszące Biennale dają wybranym twórcom szersze pole do popisu.
Zwiedzając wystawy Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, będziemy mogli cieszyć się z oglądania najnowszych osiągnięć światowego projektowania graficznego przez prawie cztery miesiące. Co potem stanie się z eksponowanymi na nich plakatami?
Zaistnieją w innych kontekstach: na nowych wystawach, w opracowaniach naukowych, w wydawnictwach i jako dokument życia społecznego. Przetrwają w kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie. A za dwa lata znowu zobaczymy nowe projekty, poznamy nowych laureatów wybranych spośród wielu uczestników, przez kolejny zespół jurorów.
Dziś serdecznie zapraszamy na wszystkie wydarzenia 24. edycji MBP, Warszawa 2014.
Wystawie towarzyszy prezentacja - przypomnienie sylwetek laureatów i jurorów wszystkich edycji MBP, Warszawa 1966-2012.
Aleksandra Oleksiak, kuratorka wystawy
Jianping He
www.hesign.com
Grafik, wykładowca i wydawca. Urodził się w 1973 roku w Chinach, obecnie mieszka Niemczech, w Berlinie. Ukończył grafikę projektową na China Academy of Art (1991–1994) w Hangzhou, a następnie studia na Universität der Künste Berlin (1997–2001). W 2011 roku obronił doktorat z historii kultury na Freie Universität Berlin. Obecnie wykłada na Universität der Künste Berlin. W 2002 roku założył hesign – własne studio projektowe i wydawnictwo z siedzibą w Berlinie. Sześć lat później otworzył drugi oddział firmy w Hangzhou.
Jego twórczość cieszy się uznaniem na całym świecie, o czym świadczą liczne nagrody: medale Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie (2002, 2010, 2012), złoty medal Międzynarodowego Triennale Plakatu w Tokoyamie (2012), srebrny medal Międzynarodowego Biennale Plakatu w Ningbo, Chiny (2001), srebrny i brązowe medale ADC New York (2008, 2010, 2011), I nagroda Międzynarodowego Biennale Plakatu w Lahti, Finlandia (2005), srebrne medale Międzynarodowego Triennale Plakatu w Hongkongu, Chiny (2004 i 2010), Golden Bee Awards w Rosji (2007), srebrny (2008) i brązowy medal (2010) na ADC w Nowym Jorku, Award for Typographic Excellence, Type Directors Club w Nowym Jorku, USA 2007) i w Tokio, Japonia (2010), srebrny medal Międzynarodowego Biennale Plakatu w Meksyku (2010), brązowy medal Hong Kong Designers Association (2009), Chiny oraz wiele innych. W 2006 roku otrzymał Internationaler Plakatkunst Hof Rüttenscheid Preis, czyli wyróżnienie za szczególne osiągnięcia przyznawane przez muzeum w Essen. Miał wystawy indywidualne między innymi w Niemczech, Hong Kongu, Tajwanie i Malezji.
Był członkiem jury konkursów, takich jak 100 beste Plakate des Jahres Deutschland Österreich Schweiz [100 najlepszych plakatów roku – Niemcy, Austria, Szwajcaria], Międzynarodowe Biennale Plakatu Teatralnego w Rzeszowie, Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, Międzynarodowe Biennale Plakatu w Ningbo, Red Dot Design Award, Design for Asia Award w Hongkongu i wielu innych.
Jianping He jest członkiem Professional Examination Association i ESAG School of Design w Paryżu oraz należy do Alliance Graphique International.
Tetsuro Minorikawa
Urodził się w 1976 roku w Saitamie w Japonii. Ukończył Tama Art University, a od 2011 roku pełni funkcję profesora nadzwyczajnego Nagaoka Institute of Design. Najważniejsze międzynarodowe projekty, w jakich uczestniczył w ostatnich latach, to: wystawa No More Fukushima, Tokio, Niigata, Aichi, Japonia (2011); Project Sunshine for Japan, Düsseldorf, Niemcy (2012); Tsunami and Earthquake in Japan, Queretaro, Meksyk (2012); a także Sarajevo 100, 1914–2014 (2014). Laureat takich nagród, jak Grand Prize, Acryl Award 2005, Japonia (2006); Złoty Medal 23. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie (2012); Nagroda Jury 1. edycji Tokyo Book Jacket Illustration Competition (2012); Platinum Medal, Graphis Poster Annual 2014, USA (2013); oraz Member Prize, 2. edycja Tokyo Book Jacket Illustration Competition (2013).