Wystawa Jurorów 24. MBP
Wernisaż: piątek, 6 czerwca 2014 o godz. 19.00
(wstęp wolny)
Wystawa czynna od 7 czerwca – 31 lipca 2014
Centrum Łowicka, ul. Łowicka 21, Warszawa
Galeria czynna od poniedziałku do niedzieli, w różnych godzinach, proszimy sprawdzić tutaj: Centum Łowicka godziny otwarcia
Kuratorka wystawy: Aleksandra Oleksiak
Współpraca: Anna Torończyk
Wystawa jurorów towarzyszy od lat temu wydarzeniu. Jest przeglądem prac wybranych przez projektantów graficznych zasiadających w składzie jury. To okazja do zaprezentowania fragmentu własnego dorobku dana twórcom, którzy pełniąc zaszczytną funkcję jurora nie mogą brać udziału w samym konkursie. W tym roku tej roli podjęli się: Stephan Bundi (Szwajcaria), David Crowley (Wielka Brytania), Kenya Hara (Japonia), Jerzy Porębski (Polska), Silvia Sfligiotti (Włochy), Jakub Stępień aka Hakobo (Polska).
Na wystawie jurorów zobaczymy blisko 30 prac. Wśród nich odnajdą Państwo znakomite dzieła Stephana Bundiego od lat współpracującego ze szwajcarskim teatrem operowym Theater Biel Solothurn. Efekty tej współpracy pokażemy na wystawie. Zobaczą Państwo wytworne w swojej prostocie plakaty teatralne o doskonale zrównoważonych proporcjach zaprojektowane do takich przedstawień jak: Panna Julia Augusta Strinberga czy Świętoszek Moliera. Zobaczymy również sugestywne i przejmujące w swoim wyrazie plakaty operowe do dzieł Giuseppe Verdiego takich jak: Rigoletto czy Makbet, ale także do Don Giovanniego Wolfganga Amadeusza Mozarta czy Otella Gioacchino Rossiniego.
Wystawa będzie też okazją aby podziwić najnowsze plakaty Kenya Hara i jego spojrzenie na filozofię pustej przestrzeni tak ściśle wpisaną w japońską tradycję i kulturę. Zobaczymy plakaty reklamujące m. in tegoroczną edycję wystawy Takeo Paper Show, a także piękną, ulotną serię promującą młody międzynarodowy festiwal sztuki na wyspach japońskich w rejonie Seto Inland Sea zwany Setouchi Triennale.
Jakub Stępień Hakobo przypomni nam najlepsze przedwojenne tradycje projektowania nawiązujące do konstruktywistycznej awangardy lat 20. i 30. Zobaczymy m.in jego hołd złożony pionierowi tej teorii Władysławowi Strzemińskiemu w 120 rocznicę jego urodzin zatytułowany: Jaram się Strzemińskim. Wśród plakatów wystawowych pokażemy m.in. te wykonane dla polskich muzeów : Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Muzeum Sztuki w Łodzi, a także dla galerii BWA we Wrocławiu.
W swojej historii wystawa jurorów prezentowana była też między innymi w Galerii Kordegarda (przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie), w Starej Kordegardzie w Łazienkach Królewskich, w Galerii ZPAP w Warszawie, w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, w Galerii Artinfo w Fabryce Trzciny, w Auli Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a także w siedzibie Sinfonia Varsovia. Tym razem wystawę tę pokażemy w Centrum Łowicka, gdzie gościła już wcześniej w 1998 i w 2000.
Aleksandra Oleksiak, kuratorka wystawy
Stephan Bundi
www.atelierbundi.ch
Stephan Bundi ukończył grafikę na berneńskiej Hochschule der Künste, a następnie projektowanie książek i ilustrację w Stuttgarcie, na Staatliche Akademie der Bildenden Künste. Tuż po studiach rozpoczął własną, niezależną praktykę.
Jako projektant i dyrektor artystyczny, współpracujący z producentami filmowymi, promotorami muzyki, muzeami, teatrami oraz wydawnictwami, stara się łączyć niekonwencjonalne pomysły i praktyczne zastosowania wywodzące się ze szwajcarskiej tradycji. Dodatkowo uczy i wykłada interpretację wizualną na uczelniach artystycznych w Szwajcarii i za granicą. W 2008 roku przyznano mu tytuł profesora gościnnego uczelni artystycznej w Nankin, w Chinach.
Uczestniczył w wielu międzynarodowych biennale plakatów, zarówno w roli plakacisty, jak i członka jury. Ma na koncie pierwsze nagrody w konkursach w Chicago, Meksyku, Mons (Belgia), Nowym Jorku, Sofii, Wiedniu, a także przyznaną w Warszawie ICOGRADA Excellence Award oraz kilka zwycięstw w konkursie o Swiss Poster Award. Jego plakaty można znaleźć w wielu publicznych kolekcjach na całym świecie.
Jest członkiem Alliance Graphique Internationale i przewodniczącym szwajcarskiego oddziału tej organizacji.
Kenya Hara
www.ndc.co.jp
Kenya Hara (ur.1958) kieruje się przekonaniem, że projektowanie przedmiotów wiąże się przede wszystkim z projektowaniem doświadczeń. W 2000 roku stworzył wystawę „RE-DESIGN – Daily Products of the 21st Century”, dzięki której wykazał, że źródłem wyjątkowego designu jest to, co zwykłe i codzienne. W 2002 roku dołączył do zespołu doradczego marki MUJI i objął stanowisko jej dyrektora artystycznego. W 2004 roku zaplanował i wyreżyserował wystawę „HAPTIC – Awakening the Senses”, podkreślającą, że inspiracje dla projektów użytkowych tkwią uśpione w ludzkiej zmysłowości. Znaczna część jego prac, w tym program otwarcia i zamknięcia igrzysk olimpijskich w Nagano oraz Expo 2005, jest głęboko zakorzeniona w kulturze japońskiej. W 2007 i 2009 roku w Paryżu, Mediolanie i Tokio odbyły się dwie wystawy jego produkcji, zatytułowane „TOKYO FIBER – SENSEWARE”, a w 2008 i 2009 roku w Paryżu oraz w londyńskim Science Museum gościła wystawa „JAPAN CAR”. W przedsięwzięciach tego typu Hara skupia się na wizualizacji możliwości branży projektowej oraz szerzeniu informacji na ich temat. Jego działalność zatacza coraz szersze kręgi i dotarła również do innych państw Azji, między innymi za sprawą objazdowej wystawy „DESIGNING DESIGN – Kenya Hara 2011 China Exhibition”, zapoczątkowanej w Pekinie w 2011 roku. Książki autorstwa Hary, na przykład Designing Design oraz White, zostały przetłumaczone na wiele języków, włącznie z azjatyckimi. Kenya Hara jest ponadto przedstawicielem Nippon Design Center, profesorem uniwersytetu artystycznego Musashino, przewodniczącym Japońskiego Komitetu ds. Projektowania (Japan Design Committee) oraz wiceprzewodniczącym Japońskiego Stowarzyszenia Projektantów Graficznych (Japan Graphic Designers Association).
Jakub Stępień
Jakub Stępień aka Hakobo (ur. 1976) należy do 50 najważniejszych obecnie plakacistów na całym świecie (według Johna Fostera, autora książki New Masters of Poster Design: Poster Design for the Next Century). Doskonale czuje się również w identyfikacji wizualnej, działaniach na pograniczu sztuki i dizajnu, w modzie i ogólnie – grafice użytkowej. Współpracuje z wieloma instytucjami kulturalnymi m.in. z Muzeum Sztuki w Łodzi, CSW Zamek Ujazdowski, Galerią Design – BWA Wrocław, Tate Britain. Wśród jego klientów znajdują się: Pogo, Festiwal Łódź Design, Wyborowa, TVP i inni. W swoich realizacjach prezentuje charakterystyczny styl, inspirowany zarówno tradycyjnym graficznym rzemiosłem, jak i kulturą ulicy. Zbiór jego prac obejmuje zarówno zdyscyplinowane, proste układy, jak i realizacje wynikające z fascynacji kamuflażem, graficznym noizem i estetyką nadmiaru.
www.hakobo.art.pl