Kiyoshi Awazu, mano-dharma – concert, 1974
Plakat o wyraźnie hinduistyczno-buddyjskich podtekstach logicznie związanych z tematem pracy, czyli anonsem koncertu muzyki awangardowego kompozytora i skrzypka japońskiego Takehisy Kosugi. Kompozytor ten tworzył utwory z pogranicza muzyki kontemplacyjnej minimalistycznej (drone) i psychodelicznej. Tytuł koncertu „Mano-dharma” nawiązuje do blisko półgodzinnego utworu z płyty „Catch Wave” skomponowanej i nagranej w okresie 1967-1974.
Symbolika pracy graficznej wydaje się nawiązywać do hinduistyczno-buddyjskiego pojęcia dharmy, które samo w sobie dalekie jest od jednoznaczności. Wydaje się, że grafik szczególny akcent położył na źródłosłowie dhr- w znaczeniu nosić, podtrzymywać, podpierać. Z motywem dharmy łączy się główne przedstawienie plakatu – żółw (kurma-awatara), który w klasycznej ikonografii dźwigał na swym grzbiecie kosmiczną górę Meru i cały Wszechświat (tu układ form nie jest aż tak jednoznaczny). A swoją drogą motyw żółwia morskiego był swego rodzaju obsesją Kiyoshi Awazu i pojawiał się często w pracach artysty w bardzo różnych kontekstach. Samo formalne rozwiązanie kompozycji z jednej strony w sposób wyraźny nawiązuje do klasycznych schematów zen-buddyjskich, z drugiej strony ujawnia swobodę (na przykład w stosowaniu kolorów) rodem ze sztuki pop-artu.
Jacek Szelegejd