Karel Teissig, Šelma na svobodě, 1966
Plakat Teissiga jest dowcipnym dialogiem form zastosowanych przez grafika z treściami sugerowanymi przez tytuł francuskiego filmu kryminalnego z końca lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku. Film (w reżyserii Maurice’a Labro), którego tytuł w dosłownym tłumaczeniu na polski brzmiałby „Bestia na wolności”, opowiada historię niegdysiejszego gangstera, następnie bohatera z czasów II wojny światowej, wiodącego po wojnie żywot spokojnego mieszczucha. Człowiek ten zostaje uwikłany (wbrew własnej woli) w działania tajnych służb.
Czeski grafik „portretuje” tytułową postać dosłownie – jako ludzką „bestię”, tygrysa w garniturze – a równocześnie robi do widza wielkie oko, wyklejając głowę „potwora” z rozmaitych surowców wtórnych (ścinków papieru, fragmentów fotografii, wycinków prasowych etc.) i sprowadzając całą tę anonsowaną „grozę” do gry czystych form. Działania grafika współbrzmią z czeskim tytułem filmu, który także brzmi cokolwiek groteskowo …
Jacek Szelegejd