Kongres ATyPi ponownie w Warszawie!
Po 41 latach gospodarzem kolejnej, XIV edycji Kongresu ATyPi (Association Typographique Internationale) była Warszawa. I podobnie jak przed laty partnerem prestiżowego wydarzenia było Muzeum Plakatu w Wilanowie, które gościło uczestników obrad kongresu, zorganizowanego pod hasłem „Convergence”. Obok Narodowego Instytutu Audiowizualnego i Akademii Sztuk pięknych w Warszawie – oficjalnych współorganizatorów warsztatów i prelekcji – wilanowskie Muzeum zaprezentowało międzynarodowemu środowisku typografów swój najnowszy projekt „Plakat – remediacje” – jubileuszową ekspozycję 25 Międzynarodowego Biennale Plakatu. Gości kongresu oprowadzał kurator wystawy – autor koncepcji tegorocznej, multimedialnej ekspozycji prof. David Crowley z Royal College of Art w Londynie.
Poprzedni kongres ATyPi w odbył się po raz pierwszy w Polsce w 1975 roku. Warszawa stała się wówczas drugą po Pradze (1959), stolicą socjalistycznego państwa w której swoje cykliczne spotkanie zorganizowała ta niezwykle prestiżowa i zasłużona dla rozwoju liternictwa i typografii, międzynarodowa organizacja. Wydarzeniem inaugurującym obrady kongresu, który odbył się w Warszawie i Krakowie w dniach 28.09.-04.10, była zorganizowana przez Muzeum Plakatu w Wilanowie wystawa zatytułowana „Typoart plakatu”. Ekspozycja przygotowana pod kierunkiem kurator Janiny Fijałkowskiej zgromadziła ponad 300 prac projektantów z całego świata. Wystawa w sposób problemowy ukazywała zagadnienia związane z literą w projektowaniu plakatu i komunikacji wizualnej. Uzupełnieniem ekspozycji, była przygotowana przez Romana Tomaszewskiego z Ośrodka Pism Drukarskich pierwsza wówczas tak obszerna prezentacja dorobku polskich twórców w dziedzinie projektowania pism drukarskich.