„A nuż, widelec” - konkurs graficzny
Platery Fabryki Norblina w sztuce młodych artystów
„A nuż, widelec” – pod takim tytułem ruszył konkurs graficzny dedykowany studentom i absolwentom uczelni artystycznych oraz twórcom amatorom, których fascynuje sztuka plakatu. Inspiracją do podjęcia tej artystycznej inicjatywy stała się niezwykła historia zabytkowej Fabryki Norblina, w której powstawały wspaniałe dzieła sztuki użytkowej znane w całej ówczesnej Europie, m. in. etażerki, cukiernice czy pięknie zdobione sztućce. Dawna fabryka przy produkcji platerów współpracowała z wybitnymi projektantami i artystami, takimi jak Jan Kryński, Wojciech Jastrzębowski czy Julia Kejlowa. Teraz norbliniany zostaną zinterpretowane przez współczesnych młodych twórców i znajdą swoje odzwierciedlenie w sztuce plakatu. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Fabryki Norblina.
Dawne zakłady Norblin, Bracia Buch i T. Werner słynęły z wyrobów galanterii metalowej, w fabryce produkowane były m. in. dzbanki, czajniki, tace, rondle, wazy czy półmiski. Wiele wyrobów sygnowanych puncą dawnej fabryki to prawdziwe dzieła sztuki, wymienić można tu m. in. etażerki, buliery do parzenia kawy czy herbaty, kawiornice, a także shaker’y. Te niezwykłe platery stały się inspiracją do artystycznego ich ujęcia w kontekście sztuki plakatu. Fundacja Fabryki Norblina zaprasza wszystkich młodych twórców do udziału w konkursie artystycznym, który połączy historię norblinianów z nowoczesną sztuką plakatu. Prace konkursowe oceniane będą na podstawie prezentowanej wartości artystyczneji, zgodności z tematyką konkursu oraz nowego ujęcia kontekstu platerów, przy zachowaniu w pracy wartości historycznej tematu. Regulamin konkursu dostępny jest na stronie www.fundacjafabrykinorblina.pl
Prace konkursowe można zgłaszać od 22 czerwca (od godz. 12:00) do 20 lipca br. (do godz. 12:00) za pośrednictwem FORMULARZA znajdującego się na stronie Fundacji Fabryki Norblina. 27 lipca wyłonionych zostanie 30 najlepszych prac młodych twórców, które zostaną udostępnione zarówno na stronie internetowej, jak również w mediach społecznościowych Fundacji. Najlepsze dzieła wskaże Jury, w składzie którego znaleźli się wybitni artyści sztuki plakatu: Marcin Władyka (laureat licznych konkursów projektowych i wykładowca Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie), Mariusz Knorowski (dyrektor Muzeum Plakatu w Warszawie), Tomasz Bogusławski (profesor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku), Agnieszka Ziemiszewska (profesor na Wydziale Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technologii Informacyjnych w Warszawie) oraz Ela Hoyna (artystka nezależna, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie). W Jury konkursu zasiądzie także dyrektor operacyjna rewitalizowanej Fabryki Norblina, Kinga Nowakowska, członkini zarządu Grupy Capital Park.
– Piękne platery powstałe w dawnych zakładach Norblin, Bracia Buch i T. Werner, przez to, że towarzyszyły człowiekowi w życiu codziennym, często mają niezwykłą przeszłość. Zapraszamy do stworzenia dzieł plastycznych o formie plakatu, które z tej historii czerpią, ale się w niej nie zamykają. Rzeczywistość nas otaczająca jest równie ważna w tym twórczym eksperymencie. Przedmiot jako świadek, przedmiot jako element abstrakcyjnej kompozycji, przedmiot jako metafora, atrybut, zapach… każdy z uczestników z pewnością znajdzie własną przestrzeń do wyzwolenia kreatywności – mówi Marcin Władyka, członek Jury konkursu. – Przedmiot użytkowy jest częstym „gościem” na plakacie. W obszarze powszechnej reklamy bywa banałem, pięknym modelem, natomiast na plakacie, który zwykliśmy nazywać artystycznym jego zadanie jest zupełnie inne – obiekty zatrudniamy w roli budowniczych kontekstu, zderzamy je ze słowem, innym obiektem czy formą. Dochodzi do wymiany znaczeń. Ta żonglerka relacji i kodów prowadzi do nowych, zaskakujących interpretacji i sprawia, że w obszarze kultury nieustannie dochodzi do oryginalnych aktów kreacji. To zdanie w skrócie opisać może cel tego konkursu – podsumowuje artysta.
Organizator:
FUNDACJA FABRYKI NORBLINA
ul. Żelazna 51/53, 00-841 Warszawa
+48 728 394 761